Wat zijn dienstencheques?

Een dienstencheque is een betaalmiddel met een financiële tegemoetkoming van de overheid. Je gebruikt de (elektronische of papieren) cheque om je huishoudhulp te betalen.

Op zoek naar hulp in het huishouden via dienstencheques?

Vraag je hulp hier aan

Hoeveel kost een dienstencheque?

Wanneer je je dienstencheque bij Sodexo bestelt, betaal je €9 per cheque. Na je belastingaangifte krijg je 30% terug van de overheid en betaal je dus eigenlijk slechts €7,20 per cheque. Voor je huishoudhulp betaal je één dienstencheque per uur. Daarnaast rekenen wij administratiekosten aan: per aangerekende dienstencheque factureren wij €1 extra, met een maximum van €12 administratiekosten per maand.

Hoe bestel ik dienstencheques?

Eerst en vooral moet je je gratis registreren via het online inschrijvingsformulier op de website van Dienstencheques Vlaanderen.

Na je registratie stuurt Sodexo je via mail of brief een bevestiging, samen met je persoonlijke gebruikersnummer (12 cijfers). Dit heb je nodig om dienstencheques te bestellen.

Wat is het verschil tussen elektronische en papieren dienstencheques?

Papieren dienstencheques

Deze ontvang je via de post. Iedere cheque moet je dus handmatig invullen en handtekenen, én je moet er voldoende klaarleggen voor je huishoudhulp.

Wij raden elektronische dienstencheques aan!


Deze worden veilig online bewaard in je elektronische portefeuille, waartoe je toegang krijgt via je persoonlijke eID.

Via jouw account bij Sodexo wijzig je zelf je persoonlijke gegevens, heb je een duidelijk overzicht van je bestellingen en betaalde prestaties, ruil je eenvoudig je cheques om of laat je ze terugbetalen.

Bovendien gaat de aankoop van elektronische dienstencheques gaat veel sneller. Al na één dag zijn ze beschikbaar én ze blijven 1 jaar geldig. Gaan je cheques bijna vervallen? Dan krijg je van Sodexo een automatisch mailtje.

Nood aan ondersteuning in het huishouden voor jezelf of iemand anders?

Wij zorgen ervoor

Hoe betaal ik met elektronische dienstencheques?

De prestaties worden telefonisch ingevoerd door onze medewerker op een gratis telefoonnummer van Sodexo of via een mobiele app. Onze medewerker maakt hiervoor gebruik van een login + paswoord en je persoonlijke gebruikersnummer.

Hij/zij registreert het aantal gewerkte uren en deze worden in mindering gebracht in jouw elektronische portefeuille.

Na elke poetsbeurt krijg je een melding van deze prestaties, waarna je die kan controleren en bevestigen.

Katrien zegt...
We begeleiden onze klanten in het proces van hoe ze dienstencheques kunnen aanvragen. Indien nodig, leggen we het hen stap voor stap uit. Klanten zijn vaak opgelucht dat we de moeite doen om het hen eenvoudig uit te leggen.

Elektronische dienstencheques, niets dan voordelen

Veiliger in gebruik

Je hebt minder kans op verlies of diefstal van jouw dienstencheques omdat je ze online beheert.

Minder kans op vervallen dienstencheques

De 'oudste' dienstencheques worden automatisch eerst uitgegeven.

Garantie dat de dienstencheque voldoet aan alle voorwaarden

Er kan niets fout gaan bij het invullen van de cheque: de gegevens worden automatisch online aangevuld.

Snel beschikbaar

Na je bestelling zijn de elektronische dienstencheques onmiddellijk online beschikbaar. De papieren versies worden pas binnen drie werkdagen na jouw bestelling verstuurd naar de post.

Fiscaal voordelig

Wie zijn huishoudhulp met dienstencheques betaalt, heeft recht op een belastingvermindering.

Nood aan ondersteuning in het huishouden voor jezelf of iemand anders?

Wij zorgen ervoor